Olga Lohle
Schilderen voorbij ruimte en tijd
Architectuur
Architectuur van bewustzijn, Amed weten
Olga herinnerde zich dingen in samenhang met een veel groter weten. Zij noemde dit het Amed-weten. Dit is volgens haar een informatieterrein met vlakten van weten, architectuur van bewustzijn. Dit terrein staat los van historische tijd en heeft meer dan 3 dimensies. Deze architecturale structuren schilderde zij vele malen. Het gaat om bewustzijn en gebouwen tegelijkertijd.
In haar dromen wandelde ze door deze gebouwen. Opmerkelijk is dat deze huizen gebouwd werden door mensen bij wie de zintuigen nog als één geheel ervaren werden. Kleuren, geuren, geluiden liepen in elkaar over. Zo kon het gebeuren dat de bouwtekeningen van huizen en steden in feite muziekpartituren waren en dirigenten bouwmeesters van de prachtigste gebouwen.
De huizen zweefden 50 tot 80 centimeter boven de grond. Op deze manier kan de aarde zich herstellen van vervuiling. Ze zijn gebouwd in elegante stijl en met diepgaand technisch vernuft. Er is een veelvuldig gebruik van glasachtig materiaal, dat een prisma-achtige werking heeft. Hierdoor kleuren de gebouwen steeds anders, afhankelijk van de lichtinval. Concreet kan dit betekenen dat uw bankstel ’s ochtends roze, ’s middags geel en ’s avonds lila is. De ruimtes reageren op stemming, op de trilling, die u uitstraalt. U kunt dan een plek in huis of stad uitzoeken die bij uw stemming past, een groene ruimte heeft een andere werking op uw gemoed dan een blauwe.
De deuren en apparatuur zijn te bedienen door gedachtenkracht of door computers. De huizen bevatten ‘kamers vol weten’, d.w.z. dat er schoolgebouwen waren, waarin je in iedere kamer een ander aspect van je bewustzijn kon ontwikkelen. Zo was er de kamer met de kennis van geneeskrachtige kruiden, of een kamer met de kennis van technische zaken als architectuur of bijvoorbeeld vervoer door het heelal. De huizen die Olga in haar dromen zag, komen uit een ver verleden maar zullen volgens haar hier rond 2030-2050 weer gebouwd worden.